16. 6. 2014

Kašmír, pašmína a jiná zvířena

Také máte tak rádi kašmír? A také máte nebo jste měli takový zmatek v tom, jak je to vlastně s těmi pašmínami? Já už v tom mám (doufám) jasněji, tak pro vás zkusím sepsat kašmírovo-pašmínové shrnutí:

Kašmír - kašmírová vlna se získává vyčesáváním podsady (spodní vrstvy srsti) kozy kašmírské.  Toto mimořádně odolné plemeno žije na náhorních planinách v Číně a Mongolsku. Podsada kašmírských koz je jemná a hustá a výborně chrání před mrazy, které klesají až 40 stupňů pod bod mrazu. Surový kašmír, který se získává vyčesáváním podsady v jarních a letních měsících, prochází dlouhým procesem ručního zpracování, na jehož konci je kašmírová příze.

Tyhle kozy nosí vaši budoucí šálu:

A takhle se vyčesává vlna:


Pašmína - ohledně pašmíny je asi zmatek největší. Zdroje se sice v detailech různí, na čem se ale shodují je to, že slovo pašmína pochází z perského výrazu pro vlnu a dříve se jím označovala kašmírová vlna z oblasti Nepálu a části Indie. Slovo se dále přeneslo na výrobky z této vlny a dnes se jím označují šály buď z kašmíru nebo ze směsi kašmíru a hedvábí (poměr by měl být vždy uveden na cedulce).

A teď si představte, že přijdete do obchodu a tam bude viset nepřeberné množství šál s nápisem "pašmína" a uvedeným složením "100% akryl" (to ještě v případě těch slušnějších výrobců, kteří se složení obtěžují uvést). No dobrá, výraz "pašmína" se dnes používá pro kdejakou šálu, kolem které kašmírská koza ani neprošla, jak ale máme šanci poznat, že se jedná opravdu o výrobek z kašmíru (případně kašmíru a hedvábí)?

Začněme u ceny - pokud šála stojí dvě stovky, je jasné, že o pravou pašmínu nejde. Pašmína bude vždy drahá - z jedné kašmírské kozy se dá za rok vyčesat jen 50 -150g vlny vhodné na výrobu pašmíny, takže na jednu pašmínu je třeba vyčesat až pět koz. Pokud už jste někdy měli pravou pašmínu v ruce, poznáte ji už podle doteku, ale také podle čichu - vlákno má jemné specifické aroma (já tam prostě ty kozy trochu cítím, ale nebojte, je to podobné jako charakteristický pach ovčí vlny: cítíte ho spíš při praní, případně při žehlení).

V jedné internetové diskusi jsem si přečetla příspěvek paní, která se živila dovozem různých šál, nejen těch kašmírových. Psala, že jednou objednávala z Indie šály z umělého vlákna a dodavatel se jí automaticky zeptal, kolik bude chtít cedulek "100% cashmere" (po jednom dolaru) - a velmi se prý divil, že je opravdu nechce... Takže pozor, není všechno kašmír, co se chlubí kašmírovou cedulkou.

Já mám kašmírové šály dvě - jednu krémovou (ulovenou v sekáči, kde se choulila mezi ostatními šálami) a jednu tyrkysovou z obchodu http://www.felipe.cz - kromě pašmín tam najdete i kašmírové svetry a články s dalšími informacemi o kašmíru. Obě šály jsou mé nejoblíbenější, dají se nosit v zimě i v létě (tu větší krémovou v létě pravidelně přibaluji do kabelky, hodí se zvlášť pokud začne foukat vítr nebo když se večer ochladí), modrá je tenčí a báječná do zimních i jarních kabátů. Když jsem ji dostala, nejprve jsem se skoro lekla, jak je lehoučká a tenká - ale hned při nošení jsem zjistila, že zahřeje nesrovnatelně víc než mnohem silnější šála z běžné vlny. Navíc kašmír nekouše!
  
Máte ve svém šatníku kašmírový svetr nebo pašmínu? Odkud je máte? A jaké s nimi máte zkušenosti? (Přiznejte se, že je milujete hříšnou láskou, to snad s kašmírem ani jinak nejde... ;)

Na závěr dvě mé pašmíny:






A modrá pašmína jako doplněk k jarnímu kabátu:


6 komentářů:

Adivey řekl(a)...

Kašmírové mám 3 svetry. Jeden je 100% kašmír, další směs s ovčí vlnou, angorou a hedvábím. Všechny mám ze sekáčů a stály mě do 60 Kč za kus. Zvlášť ten 100% kašmírový je lehounký jako vánek, jsou příjemné, ale podle mého subjektivního vnímání nejvíc hřeje angorská vlna (z králíků). Mám jedny delší pletené zelené šaty z angorské vlny - moc se mi líbily, ale nosit se dají jen v nekrušnějších mrazech :)
O hříšné lásce mluvit nemůžu. Štve mě to ruční šetrné praní a sušení.

Channah řekl(a)...

Tak to jsou parádní úlovky!

Mě u angorské vlny štve to pouštění chlupů - měla jsem úžasné pončo z angoráků a ty chlupy byly všude :-/

Bellami řekl(a)...

A proto mě neskutečně štval tenhle vysoce adorovaný článek (a ne, nejsem ten anonym na konci, jen měl někdo stejný názor).

http://www.pavlinajagrova.com/2013/11/patterned-pashmina.html


Já mám doma dvě pašmíny, světle růžovou, kteerou jsem si bohužel vzala v dešti a ten zatracený nový svetr pouštěl barvu, a meruňkovu, kterou jsem si dovezla z Istanbulu (nestála dvě stovky, ale i tak byla levnější než tady). Z toho ostatně plyne poučení, u pašmíny nosit buď stejné barvy, nebo si důkladně zkontrolovat, jestli vám některé oblečení ani malinko barvu nepouští, z pašmíny se pak totiž nedá ta barva odstranit.

Anonymní řekl(a)...

Úžasný článek, díky moc :) něco málo už jsem věděla, ale že je na jednu pašmínu potřeba tolik koz tedy ne :)

Já mám jednu malou pašmínu (50/50 s hedvábím) z Nepálu od kamarádky. Tak akorát na omotání krčku pod kabát a materiál je to doopravdy parádní :)

Anonymní řekl(a)...

Ahoj. :) Mám čtyři 100% kašmírové svetry, všechny ze sekáčů v čenách od 60 do 120 Kč (jeden dokonce z Budějc z Otakarky). Vlna mě neuvěřitelně kouše, tak jsem nobl a nosím kašmír. :D

Unknown řekl(a)...

Mám většinu svetrů 100% kašmír, šály taky... takže kvůli mně běhá po horách strašně moc chudinek koz vyčesaných a tedy možná polozmrzlých... :-D
Na šetrné ruční praní kašlu. Stačí pračka a program na vlnu ve studené vodě a Ecover na vlnu.